tirsdag 2. desember 2008

Tele2 svindler kundene sine

Oppdatert 3. desember
Da har jeg fått svar i fra Tele2 (se lenger ned). De holder på sitt, og mener at det er kundens ansvar å be Tele2 stanse autotrekk for en mobiltelefon som har blitt nedbetalt etter 12 måneder! En kunde som ikke skjønner dette vil måtte fortsette å betale en månedlig avgift ad infinitum. Om kunden pliktoppfyllende betaler sin faktura fra Tele2 uten å finlese den, vil avgiften være vanskelig å oppdage i totalbeløpet. I mitt tilfelle var avgiften 79 kr i måneden. I løpet av ett år utgjør dette knappe tusenlappen (948 kr).

Hvor mye Tele2 rasker til seg ved denne svindelen er uvisst, men i følge siste pressemelding datert 22. oktober, har selskapet 24 millioner kunder i 11 land. Et konservativt eksempel på hva svindelen utgjør i kroner og øre er som følger:
Av de 24 millioner kundene er det en million kunder som kjøper ny mobil en gang i året. Av disse er det 100 000 som glemmer å be Tele2 stanse autotrekk for kjøp av mobil på avbetaling etter 12 måneder. Tele2 fortsetter derfor å belaste disse kundene en avgift på f.eks. 79 kr i måneden. I snitt blir dette oppdaget på første eller andre regning, la oss derfor si at det blir oppdaget etter tre måneder, og kunden melder derfor fra. Tele2 har da håvet inn 100 000 x 79 kr x 3 mnd = 23.7 millioner kroner dette året!

Til sammenlikning hadde Tele2 et overskudd på 160 MSEK i Q3 2008.

Dette er svaret fra Tele2 på brevet jeg sendte dem 2. desember (se lenger ned).
from mobil.privat@tele2.com
to Mannen i gata
date Wed, Dec 3, 2008 at 11:52 AM
subject Mobiltelefoni-Annet --ActionID: [4255036] Hvis du svarer på denne henvendelsen, ikke forandre subjektet

Hei og takk for din henvendelse.

Det er korrekt den informasjonen du tidligere har fått om at man må endre abonnement etter endt bindingstid på Tele2 Kompis for å unngå å fortsatt bli belastet månedsavgift.

Vi har allikvel valgt å kreditere avgiftene du har blitt belastet etter din bindingstid som en minnelig løsning, totalt 198,- Kr.
Vennligst innbetal Kr 241,49 på faktura nummer 603766480111.
Benytt samme KID som på tilsendt faktura.

Har du ytterligere spørsmål, vennligst ta kontakt ved å svare på denne mailen.
-------------------------------------------------------------------------
Med vennlig hilsen
Xxx Xxx
Tele2 Norge AS, Kundeservice
Tlf. Privat: 02000, Tlf. Bedrift: 02200
Faks 21319898
www.tele2.no, Org. nr: NO 974 534 703 MVA, Bankkontonr: 6001.06.63000

Dette brevet ble sendt til Tele2s kundeservice 2. desember. Se svaret ovenfor.

Jeg ble Tele2-kunde i juni i fjor. Jeg bandt meg da for 12 mnd. med Kompis (ingen månedsavgift uten kjøp av mobil) og en mobiltlf. til 79 kr per måned. Når bindingstiden gikk ut og telefonen var nedbetalt etter ett år fortsatte Tele2 å føre opp de 79 kronene per måned på regningen min. Dette har jeg gjentatte ganger tatt opp med Tele2 per telefon.

Jeg registrerer nå at jeg på siste faktura har fått refundert kr 7,66 for to dager med 79 kroners abonnement i september. Min reaksjon da er at jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte. Jeg skulle naturligvis vært refundert for all den tid som har gått etter at de første 12 mnd hadde løpt. Det er hårreisende at Tele2 har fortsatt å ta seg betalt for en telefon som var nedbetalt allerede i juni!

Jeg har snakket med udugelige ansatte hos Tele2 ved flere anledninger og blitt møtt med intetsigende babbel. Blant annet har jeg fått høre at kunden selv må melde i fra om bytte av abonnement for å slippe å betale de 79 kr i måneden. Dette er i mine øyne reinspikka vås, i og med at de 79 kr var for å dekke mobil kjøpt gjennom Tele2. Forklaring til Tele2 er rett og slett et forsøk på svindel.

Når jeg etter mange telefoner og lang ventetid endelig får omgjort avtalen, er det patetisk å få melding om at "nå har abonnementet mitt blitt byttet til Kompis"! Abonnementet har jo vært Kompis hele tiden! Bare at jeg skal ha meg frabedt å betale 79 kr for en telefon som allerede er nedbetalt.

Jeg forlanger herved nok en gang at Tele2 refunderer beløpene dere feilaktig har belastet meg. Om dere nok en gang forsøker å trenere saken eller på andre måter lure meg, kan jeg love dere at jeg er selve innbegrepet på en kunde i fra helvete. Det vil innebære både media, Forbrukerombudet, og juridiske tiltak.

Jeg forventer å høre fra dere snarest. Blir jeg møtt nok en gang av en blærete, arrogant snørrvalp eller noen som ikke kan snakke norsk, lover jeg at dere ikke bare mister meg og mitt kontaktnett som kunder, men i tillegg vil jeg ta saken gjennom så mange ledd som nødvendig for å vinne fram, være seg i retten eller på annet vis.

Jeg tolererer simpelthen ikke at store selskaper tror de kan gjøre hva faen de vil mot småkunder. Jeg lurer på hvor mange kroner Tele2 suger ut i fra eldre eller andre svake gruppers lommebøker gjennom denne formen for svindel.

Med hilsen

Mannen i gata

11 kommentarer:

Anonym sa...

Si at jeg også bytter abonnement:-)

locksley90 sa...

Det kan du banne på, ja :)

Børre sa...

stå på!

Reppenskara sa...

Bra!! Stau pau!

Ta rotta på dem!!

Anonym sa...

Takk for at du tar opp kampen! Jeg blir aldri mer tele 2 kunde!

Anonym sa...

Det er ikke svindel, så lenge det står i brukervilkårene du _skal lese_ når du oppretter et abonnement. Sure, det er kanskje ikke så veldig vakker avtale, men du får ta det som en lekse til neste gang du tegner noen type abonnement eller avtale: les vilkårene og bestem deg for hva du vil/kan offre.. ingen avtaler er HELT gunstige. Praksisen er nå endret for en stund siden og månedsavgiften fraløper etter 12 måneder (hvis ikke abonnementet har en månedsavgift fra som standard, da Tele2 ikke har myndighet å skifte type abonnement for deg etter denne perioden, siden prisene kan være mer eller mindre gunstige på et billigere abonnement, i forhold til hva slags type mobilbruker du er)

Anonym sa...

..si feks du har HERO knyttet til mobilkjøpet, så endrer Tele2 ditt abonnement til KOMPIS når det er gått 12 måneder siden det generellt er billigere... men så er kanskje kompis bare billigere å ringe med, men SMS er dyrere enn det er i HERO.. og du kanskje KUN sender SMS eller hvertfall mesteparten av din trafikk er SMS.. da kan det fort skje at mobilregningen din går i skyene fordi Tele2 endret abonnement for deg. Derfor er det 'ulovlig' å gjøre dette på automatikk.

Anonym sa...

Hei...:)

Jeg søkte opp "tele2 svindel" på google fordi jeg det siste året har hat STORE problemer med tele2!!! Og lurte på om andre og har hatt det.
For 4mnd siden meldte jeg meg endelig ut. Men regningen fortsatt å komme med renter og tull i hvertfall 3mnd etterpå.. Jeg bare betalte de,orket ikke sjekke opp i om alt stemte. Så fikk jeg endelig utmeldingsavgiften som var på1000 kr da det var lenge igjen av bindingstiden. Jeg var glad for at dette endelig var det siste jeg noen gang skulle høre fra tele2!
Men gjett hva!? PLutselig i går fikk jeg en ny regning med fast mnd avgift på159kr, renter på59kr, polyfoniske ringetoner hadde jeg bisst og kjøpt.. Regningen kom på 402kr. Og dette på en tlf og nr som er slettet og ikke har vært i bruk på 4MND!!!!! Sendte de en mail for 3dager siden.. Ingen svar. Har ringt de 3 ganger og hver gang sier de at mailen er under behandling så jeg må vente til de svarer... Vil bare advare alle mot tele2 altså!! Lillebroren min har også nettopp meldt seg ut av dette herket og stersset og med regninger som fortsatte og komme.
Jeg skal ringe de flere ganger for dagen, hver dag, til de har svart meg på hva de driver med og fikset problemet..
Hilsen Linn :)

locksley90 sa...

Stå på, Linn! Bare vær krass i telefonen med dem - ingen vits i være høflig med den gjengen der. Vis dem at du mener alvor.

Anonym sa...

Ja, tele 2 driver med bevist svindel! !! Jeg melder med ut av de.De sender falske faktura så du må heile tiden korrigere !!! Nylig fikk jeg faktura for 12 times ringetid og jeg kan bevise at det ikke kom en eneste anrop fra tlf min.Du må stadig passe på -dissens stadig masse feil ??? Eller bevist forsøk på lureri !! Det er kvalm umoralsk og dumt -de mister jo stadig kundene sine ...

Anonym sa...

Det kalles Psykopaten i næringslivet! De suger ut siste pengene mest fra de som er for svake for å kjempe og det ser ut at det er en bevisst strategi. .Ærlig talt hvor mange feil en kan gjøre tilfeldig ??? Og det er Altid i disses favør? ??